fredag 2 oktober 2009

Colorado hyllade Sakic med seger

Colorado Avalanche hissade under stora ovationer upp Joe Sakics tröja nummer 19 i taket på Pepsi Center. Därefter gick den pensionerade stjärncenterns lagkamrater ut och besegrade San José Sharks med klara 5-2. Joe Sakic

När Sakic kom in i omklädningsrummet inför matchen överraskades han av att hans namn fortfarande fanns uppmonterat ovanför hans gamla plats. Platsen kommer att vara hans i all evighet.

- Det hade inte förvarnat mig, så när jag klev in i omklädningsrummet fick jag en chock. Sedan kom Adam Foote fram till mig och jag tänkte "åh nej, kamerorna är på, jag kan inte gråta nu". Aldrig i mina drömmar kunde jag drömma om det här, sade Joe Sakic till AP efter ceremonin.

40-åringen meddelade sitt avsked från sporten i juli. Han lämnar Colorado Avalanche efter 20 säsonger i organisationens tjänst. Under sin tid i klubben vann han Stanley Cup två gånger och gjorde 625 mål och 1 641 poäng. Det är en notering som gör honom till tidernas åttonde bästa poängplockare i NHL.

På isen inspirerades de forna lagkamraterna bevisligen av sin gamla kaptens avsked. Trots att Colorado under långa stunder var utspelat tog de en moraliserande seger.

Nye målvakten Craig Anderson , i fjol i Florida, stoppade 38 skott medan Wojtek Wolski gjorde två av Denverlagets mål.

Källa: Hockeysverige

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar