Trots kristider ökar musikbolagens intäkter och en av de viktigaste faktorerna är svenska Spotify, som numera gått om iTunes vad gäller digital försäljning.
Musikbolagen har länge brottats med sjunkande försäljning, men mitt i den rådande krisen har de lyckats vända nedgång till uppgång. Den digitala försäljningen av musik ökade i Sverige med hela 57 procent under första halvan av 2009 och även den fysiska försäljningen av skivor ökade med 30 procent. Sammantaget ökade intäkterna med 9 procent jämfört med förra året.
På senare tid har det dykt upp en rad nya tjänster för digital musikförsäljning, inte minst från mobiltelefontillverkarna, men den helt klart viktigaste faktorn för den ökade försäljningen är svenska Spotify. Sedan lanseringen i oktober 2008 har Spotify fått en miljon användare i Sverige och för skivbolag som Sony BMG och Universal innebär detta att Spotify gått om Apples iTunes Music Store vad gäller digitala inkomstkällor.
Vad gäller den ökade fysiska försäljningen tror analytiker det beror på att folk inte längre vågar ladda ned.
- Ökningen av den fysiska försäljningen beror antagligen på den nya Ipred-lagen och rättegången mot The Piratebay, säger Michael Dahlén, professor i företagsekonomi och marknadsföring vid Handelshögskolan, till DI.se.