tisdag 16 juni 2009

Stopp ett tag-Sverige vann men hur långt räcker det?

Fotboll, U21, EM, Sverige - Vitryssland

Foto:Bildbyrån

Sverige vände tidigare ikväll underläge mot Vitryssland och vann med klara 5-1. Media hyllar det “Nya landslaget” med all rätt. Det var ett offensivt Sverige som man fick se. Visst var matchen bland det bästa som ett svensklandslag har presterat på senare tid. A-laget är som ett förstoppad ko, som inte kommer någonvart. Visst var den “Nya landslaget bra”, Men stopp ett tag!

Vi besegrade Vitryssland, som vi ska vinna över, och det väntar två svåra matcher mot Italien och Serbien. Jag tror att vi kommer att få problem med ett välorganiserad Italien, som inte kommer att bjuda på någonting. Ser just nu medan jag skriver dessa rader, och ser på just Italien-Serbien. Den första halvleken var inte bra och lagen tog ut varandra.

Italien som sagt bjuder inte på mycket ytor och det tror jag kan bli Sveriges problem. Vågar Sverige spela offensivt och satsa lika mycket framåt som i Vitrysslands matchen? Jag tror knappast det. I och med att vi tog tre poäng mot Vitryssland, så kommer vi att vara nöjda med en pinne mot Italien. (Inte minst om Italien och Serbien spelar oavgjort). Att vara nöjd med en pinne är något som kan straffa sig, och det framförallt mot Italien.

Man ska komma ihåg att man kan vid en seger säkra vidare spel i turneringen, och frågan är om Sverige vågar chansa i matchen mot Italien. Jag tycker att vi ska göra det, för att även om vi förlorar den matchen, så har vi chansen i sista matchen mot Serbien.

Jag har inför turneringen sagt att “Den nya landslaget” kan gå långt om de vågar spela ett offensivt spel. Jag hoppas att förbundskaptenerna vågar att ställa ett offensivt lag på plan. Det är vi inte bortskämda med i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar