onsdag 24 juni 2009

Fantastiskt bra Sverige

Fotboll, U21, EM, Sverige - Serbien

Foto:Bildbyrån

Satt på bussen hem från Linköping, och slog på webbtv först till att börja med, för att se matchen mellan Sverige och Serbien. Hade innan matchen tänkt att Sverige skulle spela för oavgjort, men faan vad fel jag hade.

Bilden hackade något, och eftersom mitt batteri på burken visade bara 50% kvar, så valde jag att följa matchen via radio. Det lilla jag såg var imponerande. Sverige behövde som sagt bara en poäng, men att spela på resultat ingick inte i lagets planer. Efter åtta minuter gjorde Marcus Berg ettan, och efter en kvart slog han in straffen. Där efter tappade serber som vanligt humöret, när de ligger under. Ofattbart är att serberna inte fick fler än två man utvisade i den här matchen. Serbien var inte med i matchen, trots att man reducerade efter en hörna. Minuterna efter slog Ola Toivonen in 3-1, och där med var det ridån ner för serberna.

Både på läktaren och på plan tappade serberna huvudet, och jag skulle bli förvånad om UEFA inte bötfäller Serbiens förbund. I andra halvleken kontrollerade Sverige matchen helt, och tog hem det hela.

Vad jag är mest imponerad av är mentaliteten som det “nya landslaget” visade upp. Det var bara full fart framåt som var i huvudena på spelarna. Trots 2-0, så backade inte vi inte hem. Trots att Serbien reducerade, så backade vi inte hem. Vi blev inte heller ängsliga eller rädda. Bara minuter efter reduceringen så gjorde Toivonen 3-1, och även där visade vi att det var bara vinst som räknades.

Det tråkiga är att Emir Bajrami och Pontus Wernbloom är avstängda i semifinalen, men jag är helt säker att de som kommer in inte kommer att göra bort sig.

Publiken gjorde sitt

En annan sak bortsett från det fina spelet som var otroligt bra, är stödet från läktarna. Det är inte ofta som man ser att landslaget överhuvudtaget för så pass bra stöd, som killarna fick idag. Helt otroligt och fantastiskt bra.

Hoppas nu bara att publiken i Göteborg ger killarna samma stöd som de fick i Malmö idag.

Semifinalen mot England går på fredag, och jag undrar om inte Sverige kommer att stanna upp. Något stort kan vara på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar