måndag 28 september 2009

Kamp mot klockan för Zetterberg

Han har inte spelat en enda match ännu den här säsongen. Detroitstjärnan Henrik Zetterberg går en kamp mot klockan men hoppas bli spelklar till NHL-premiären mot St Louis i Globen.

Han har inte spelat en enda match ännu den här säsongen.

Detroitstjärnan Henrik Zetterberg går en kamp mot klockan för att bli spelklar till NHL-premiären mot St Louis.

- Det vore för jäkligt att inte kunna spela, men det ska mycket till för att jag ska missa de här matcherna, säger han.

"Zäta" tränade på måndagen och hoppas kunna göra sin säsongspremiär i träningsmatchen mot Färjestad i Karlstad på onsdag.

- Absolut, det är det jag kämpar för. Det vore inte optimalt att inte spela alls innan säsongen börjar. Men känns det inte helt bra i ljumsken kommer jag inte att spela, säger han.

Den svenske forwardsstjärnan sträckte sig i ena ljumsken under träningslägret.

- Jag kanske körde för länge med det och skulle ha vilat direkt. Men det är lätt att säga i efterhand.

Han erkänner att han är orolig för att missa matcherna mot St Louis i Globen fredag och lördag.

- Det är klart. Det här har man sett fram emot ganska länge.

Men känns det som det gjorde i dag så spelar jag, säger han.

För lagkamraten och backen Andreas Lilja är premiären redan körd. Han har åkt med till Sverige, men spelar inte i någon av matcherna. Han har fortfarande huvudvärk efter hjärnskakningen han ådrog sig i slutet av februari.

- Jag har värk 90 procent av min vakna tid. Jag har inte ens fått klartecken att träna med kroppskontakt ännu.

Han har inga planer på att ge upp karriären, trots att läkarna inte kan ge något besked om framtiden.

- Ishockeyn är inte bara ett jobb, utan en livsstil. Det är bara att vänta ut det, men det är klart att det är frustrerande, säger Lilja.

KÄLLA:TT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar