lördag 5 september 2009

Startelvan och tankar inför kvällens match

Fotboll, Sverige, VM-kval FOTO:Bildbyrån

Det kallas ödesmatch, när Sverige ikväll spelar på bortaplan mot Ungern. Det är bara tre poäng som gäller för Sverige, annars är VM borta. Ser att Lagerbäck väljer att satsa offensivt, och det ger bra signaler till spelarna som ska göra jobbet.

Jag hoppas att Sverige går ut och pressar tillbaka Ungern. Zlatan Ibrahimović spelar från start, och det är Johan Elmander som får spela bredvid “Ibra” i anfallet.

En sak är klar att samarbete mellan dessa två måste vara på 110% ikväll om Sverige ska vinna. Jag är tveksam till att Johan Elmander får starta. Jag hade gärna sett Marcus Berg, bredvid Ibrahimović. Det känns som att Berg har bättre självförtroende än Elmander.

I övrig ställer Sverige upp med ett offensivt lag. Rasmus Elm, Kim Källström och Samuel Homén startar på mitten. Offensivt så det räcker tycker jag. Anders Svensson tar det defensiva rollen på mitten.

I backlinjen börjar Behrang Safari från start, och jag hoppas att Safari vågar nu följa med och anfalla. Mikael Nilsson på den andra kanten kommer säkert att vara mer tillbakadragen.

Majstorović och Mellberg spelar i mittlåset, vilket är inte oväntat.

För att Sverige ska vinna ikväll gäller att laget vågar spela offensivt, och det gäller att komma runt på kanterna. Mycket ansvar kommer att ligga på Ibrahimović, och jag hoppas att Lagerbäck har satt upp det rätta taktiken. Ibrahimović har oftast inte fått rätta bollar att jobba med. Skippa nu för gudsskull långa bollarna på “Ibra”, och våga spela efter marken.

Jag har sagt tidigare att det är dags för Lars och Ronald att ta ett steg tillbaka. Jag står fast vid det oavsett vad resultatet blir ikväll. Det är dags för landslaget att ta in nytt blod, som kan utveckla spelare som kommer underifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar