fredag 26 juni 2009

Tankar efter det tunga förlusten

Fotboll, U21, EM, England - Sverige

Foto:Bildbyrån

Det är alltid tungt att se sitt lag åka ut på straffar. Just nu är det bara tomt, men det finns ändå lite glädje. Glädje över hur det “Nya landslaget” hämtade upp ett hopplöst underläge efter den första halvleken. Jag skrev redan efter Serbien matchen, att det är något speciellt och stort på gång. Dagens insats bevisar bara det jag skrev då. Jörgen Lennartsson och Tommy Söderberg väntade inte, utan slängde in två offensiva spelare direkt in i den andra halvleken.

Det tvekade inte heller att satsa på en trebackslinje med en kvart kvar, och slänga in ännu en offensivspelare i form av Robin Söder. Guillermo Molins passade fram till två mål, medan Robin Söder klackade fram till Bergs kvittering med nio minuter kvar.

Laget visade upp ett härligt moral, och vilja att göra någonting och inte bara avvakta eller spela av matchen. Robin Söder spelade skadad som vänsterback!!! under hela förläggningen. Att Guillermo Molins missade straffen är tungt inte minst för honom, och JAG hoppas att killen har bra psyke. Alla stora spelare har missat straff i avgörande lägen, men de stora spelarna skakar av sig det, och kör vidare. JAG hoppas att Molins kan göra likadant.

När jag såg Champions L finalen mellan Liverpool och Milan där Liverpool hämtade in 0-3 underläge, och vann sedan på straffar. Då sade JAG att JAG aldrig kommer att se något likadant. JAG hade fel.

Jag såg Åtvidaberg tappa 3-1 ledning mot Häcken förra året. Åtvidaberg förlorade matchen med 3-4. Att se dagens match och utvecklingen påminner mycket om dessa två matcher.

Sverige har gjort en otrolig insats och Sveriges fotboll har en lysande framtid.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar