söndag 11 oktober 2009

Lars Lagerbäck avgår








Lars Lagerbäck meddelade på söndagens presskonferens att han avgår.
Onsdagens avslutande VM-kval mot Albanien blir hans sista match som förbundskapten för det svenska landslaget om det inte blir något VM-slutspel.

- Roland och jag kommer att sluta. Vi har bestämt det nu.

Sveriges landslag höll på söndagen presskonferens efter förlusten på Parken mot Danmark. Där meddelade Lars Lagerbäck att han avgår som förbundskapten.

- Vi snackade lite igår och pratade sedan på förmiddagen med Lars-Åke Lagrell (Fotbollsförbundets ordförande) och vi har kommit överens om att jag och Roland kommer att sluta, säger Lagerbäck.

"Den bästa lösningen"
Beslutet meddelades efter ett möte mellan förbundskaptenerna och Lars-Åke Lagrell på förmiddagen under söndagen.

- Jag och Lars-Åke var överens om att det här är den bästa lösningen. Vi har även snackat med killarna och bedömt att det är bäst att berätta det här nu. Vi vägde för och emot att väta med att berätta några dagar men tyckte att det var bättre att göra på det här sättet.

Hur reagerade spelarna?

- De jublade och hurrade (skratt). Nej, det var ganska samlat och de sa inte så mycket.
Onsdagens match mot Albanien blir Lagerbäcks sista som förbundskapten, förutsatt att Sverige inte som genom ett mirakel når en playoff-plats.

- Nu ska vi avsluta kvalet på bästa sätt och försöka ta det här sista halmstrået.

"Kan bli assisterande åt Henke"
Lars Lagerbäck utesluter dock inte en fortsättning inom fotbollen.

- Om det dyker upp något intressant och jag får vara hel och frisk så är jag intresserad. Vi får väl se om Henrik (Larsson) kanske blir tränare så kan jag kanske bli assisterande åt honom.
När Lagerbäck nu ser tillbaka på sin tid som bas för det svenska landslaget så är det ett par matcher som han gärna minns.

- Jag kommer aldrig att glömma första tävlingsmatchen mot England. Vi fick 1-0 bakåt efter bara någon minut men kunde sedan vända och vinna. Sedan var Turkiet (Andreas Andersson säkrade avancemang på övertid) en höjdare också. När vi satt på en takterass efteråt och bara njöt.

"Mest besviken efter Danmarks-matchen"

Avslutningen blev dock inte någon drömavslutning.

- Just nu känns gårdagen väldigt tråkig. Sedan kommer jag inte glömma Senegal och Holland heller men just nu är jag mest besviken efter Danmarks-matchen.

- Men jag är privilegierad som har fått vara med så länge och jobba med de bästa spelarna.

Vem ska ta över efter dig?

- Jag ska tala om för Sune (Hellströmer, generalsekreterare) och Lars-Åke (Lagrell) vad jag tycker om de är intresserade. Men det är dem som sätter kriterierna.

Källa Sportbladet och TT


- Skickat med BlogPress från min iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar