lördag 24 oktober 2009

Luleå spräckte Färjestads svit

Luleå spräckte Färjestads långa hemmasvit. Eller gav den ett nytt utseende — efter seger på övertid med 2—1. Nu har FärjIshockey, Elitserien, Frölunda - Luleåestad 25 matcher utan förlust under ordinarie tid.

- Det är alltid kul när man vinner, skrattade målvaktslöftet.

Anders Nilsson är inte bara en stor (195 cm lång och 98 kilo tung) målvakt — han är även en jätte på isen. Mot Färjestad stoppade 19-åringen 22 skott, flera av dom på friläge.

- Jag är nöjd med mitt spel, samtidigt hade jag lite flyt men det ska man ha, sade Nilsson.

Ironiskt nog släppte han dock in matchens lösaste skott som gick in mellan hans ben. Med sex minuter kvar att spela — och numerärt överläge för Färjestad — laddade Marcus Johansson för kung och fosterland, men sköt av klubban. Pucken gled emellertid sakta men säkert in i mål bakom en halvskymd Anders Nilsson.

- Jag ska ta den, det är inget snack om saken. Men när klubban gick av blev jag helt ställd. Jag var beredd på ett högt skott och såg pucken alldeles för sent, sade Nilsson.

Snöpligt för Nilsson och Luleå som var nära att få med sig alla tre poängen från Karlstad. Gästerna gjorde matchens första mål i den andra perioden. I en tre mot två sekvens gled Martin Chabada ostört in framför mål och fick lika obevakat slå in sin egen returpuck bakom Robin Rahm.

Men målet väckte Färjestad och satte Anders Nilsson på svåra prov.

- Jag tycker vi var bättre i den första perioden och början på den andra. Sen... ja, det var inte lika bra, helt enkelt, sade Nilsson.

Luleå höll det oavgjorda resultatet matchen ut och avgjorde sedan på övertid. Pär Arlbrandt stänkte dit segerpucken.

Och Nilsson i målet tog sin skönaste elitserieseger hittills. I fjol spelade han i Luleås juniorlag — och nu är han plötsligt aktuell som förstemålvakt i Luleå.

- Det har gått framåt. Jag känner mig bättre och bättre.

Daniel Henriksson som tränar med er. Han borde väl vara helt avskriven nu när du spelar så här bra?

- Haha, jag vet inte. Det är svårt att styra över det där. Jag försöker bara göra mitt bästa.

I och med att Luleå besegrade Färjestad förstörde man också deras hemmasvit på 24 raka matcher utan förlust.

Roger Rönnberg, tränare i Luleå, erkände att det var en extra sporre inför matchen medan det inte rörde Perra Johnsson i ryggen mer än att det var en förlust som vilken match som helst.

Men den förlorade sviten skapade en ny: nu har Färjestad 25 hemmamatcher utan förlust på full tid.

Källa:TT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar