tisdag 20 oktober 2009

Misstänkt polisvåld efter match utreds

image

FOTO: PRIVAT / SCANPIX MONTAGE: NYHETSKANALEN.SE

I samband med matchen Halmstad-Hammarby blev det stökigt mellan Hammarbysupportrar och polis.
En säkerhetsansvarig i Hammarby anklagar polisen för misshandel och på tisdagen upprättade den lokala polismyndigheten en intern anmälan.

– Det handlar om misshandel, alternativt tjänstefel, säger Stefan Liljenberg på Hallandspolisen, till Nyhetskanalen.se.
Liljenberg vill över huvud taget inte kommentera vad de inblandade poliserna har sagt om situationen. Han meddelar bara att anmälan har skickats till Riksenheten för polismål i Göteborg och att polismännen jobbar kvar i avvaktan på utredning.
– Allt hänger på åklagarens bedömning om det räcker till åtal, säger Liljenberg.

"Polisen slår mig i ansiktet"

Patrik Gröndal, som tvingades lämna Örjans vall i Halmstad blodig, förstår inte varför han blev attackerad. Enligt Gröndal gick han, som säkerhetsansvarig i Hammarby, till en grupp omringade Hammarbysupportrar. Det var "stökigt" på platsen och Gröndal försökte att medla mellan supportrarna och polisen.
– Jag fortsätter gå med ryggen mot polisen och helt plötsligt får jag ett slag på armen av en batong. Jag blir förvånad och vänder mig om för att se vad som hände och då slår polisen mig i ansiktet med batongen. Den träffade rakt över näsan, säger Gröndal, till Eurosport.
Därefter menar Gröndal även att han blev nedtryckt på marken samt knäad av en polis i ansiktet.

 

Läs mer på nyhetskanalen.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar