onsdag 4 november 2009

Tre års avstängning för skandaltränaren

Tre års avstängning från all internationell handboll och 420 000 kronor i böter för den österrikiska tränaren Gunnar Prokop. Det var resultatet när det europeiska handbollsförbundet (EHF) idag lämnade sin dom efter Prokops tackling. "Kanske var detta ett tecken från ovan" sa Prokop till DFP.image

Det var i en match mellan Hypo och Metz som Gunnar Prokop, dåvarande tränaren för österrikiska Hypo Niederoesterreich gick för långt. I slutsekunderna vid ställningen 27-27 tacklade han en av motspelarna som då var i anfall. Orsaken till den huvudlösa tacklingen säger den förre tränaren vara att inte längre är lika stark som förr.

- Mentalt och känslomässigt är jag förmodligen närmare den 70-åringen jag är än den 50-åring jag brukade vara, säger Prokop och fortsätter:

- Kanske var detta ett tecken från ovan att jag borde sluta. Därför kommer inte bli något mer tränande från Prokop.

Prokop bad om ursäkt för hur han uppfört sig i tisdags. I ett öppet brev inför domen uttryckte 69-åringen ånger.

- Jag kan bara be om ursäkt till våra motståndare, till den drabbade spelaren och till sportvärlden för mitt tankelösa och oursäktliga beteende.

Förutom avstängningen dömde det europeiska handbollsförbundet dessutom Prokop för böter på drygt 420 000 kronor.

- Jag kan bara be om ursäkt till våra motståndare, till den drabbade spelaren och till sportvärlden för mitt tankelösa och oursäktliga beteende.

Förutom avstängningen dömde det europeiska handbollsförbundet dessutom Prokop för böter på drygt 420 000 kronor.

Källa:Eurosport

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar