söndag 13 september 2009

FA utreder Adebayor

Fotboll, Premier League, Manchester City v Arsena

Det engelska fotbollsförbundet, FA, ska utreda två incidenter som Emmanuel Adebayor var inblandad i under Manchester Citys match mot Arsenal på söndagen.

Efter att Adebayor som lämnade Arsenal för City i somras gjort 2-1 på sitt förra la sprang över hela planen för att fira framför Arsenalfansen, något som gjorde dem vansinniga.

Och efter matchen anklagades Adebayor av Robin van Persie för att ha stämplat honom i ansiktet med flit.

- Jag är besviken på Emmanuel Adebayors ondsinta och huvudlösa stämplig. Det är en fysisk sport och jag har själv delat ut hårda tacklingar, men aldrig i syfte att skada någon. Han (Adebayor) försökte skada mig i dag (läs i går), säger Arsenal-spelaren till klubbens hemsida och fortsätter:.

- Istället för att göra en naturlig rörelse framåt, backade han över mig. Det var bara centimeter från att träffa mitt öga.

Men Adebayor nekar uppsåt.

- Jag försökte träffa bollen och hann inte dra undan fötterna. Efter matchen bad jag om ursäkt, säger togolesen.

Det stämmer inte enligt van Persie.

- Jag fick ingen ursäkt efteråt. Han hade sin egen agenda i dag och det är dåligt för spelet som vi älskar, säger holländaren.

City-anfallaren stod för ett uppmärksammat firande framför Arsenal-fansen efter 3-0-målet. Något som han ångrar i efterhand.

- Jag borde inte gjort så, men känslorna tog över och jag är ledsen för det, förklarar Adebayor.

Nu säger FA att man kommer att titta närmare på de båda händelserna och till BBC säger FS-direktören Ian Watmore att resultatet av utredningen kommer i början av nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar