fredag 16 oktober 2009

"Ni kan suga kuk"

Trots att Argentina inatt blev klart för VM i Sydafrikaimage så var stämningen allt annat än uppsluppen. Maradona var furiös.

Argentina är i VM. Mario Bolatti gjorde matchens enda mål. Han fångade upp ett skott av Verón som följt på en frispark, och placerade bollen i mål.

Det var en tät och intensiv match. Mer krig än skönspel. Båda lagen hade några halvchanser men den här matchen handlade inte om det offensiva spelet. Det var hundra procent i alla dueller, mängder av gula kort och tillslut även ett rött. Ett klassiskt derby helt enkelt.

Men den här kvällen var det Argentina som hade marginalerna på sin sida. Mario Bolatti kom in istället för Gonzalo Higuain då det bara återstod tio minuter av matchen. På sin första bolltouch gjorde han mål.

Maradona jublade och kramades så intensivt att han föll omkull. Argentina vibrerade.

Den gastkramande vägen till VM tog slut och Argentina åker till Sydafrika nästa sommar.
Och det efter en vinst i Montevideo. På en arena där man inte vunnit sedan 1976.

Uruguay kämpade minst lika hårt som Argentina men tvingas, i och med förlusten, att kvala mot antingen Honduras eller Costa Rica.

Montevideo hade laddat hela veckan för fest. Men festen uteblev. Kanske kommer den om en månad då kvalet är avgjort.

Festen uteblev även i Argentina. Det var snarare lättnad som spred sig från Eldslandet i söder till Salta i norr. Folk pustade ut. Det är svårt att tänka sig ett VM utan Argentina.

Vägen dit har varit lång och ångestladdad. Med 6-1 förlusten mot Bolivia i La Paz som det absoluta bottennappet.

Efter matchen kramade Maradona om Carlos Bilardo, det argentinska landslagets manager, och tillsammans skrek de ut sin glädje över segern.

Men det var en allvarlig och stridslysten förbundskapten som en stund senare gjorde entré på presskonferensen. Det första han gjorde innan frågorna började ställas var att dedicera triumfen till sina spelare och till det argentinska folket som stått bakom honom hela tiden.

Endast laget och folket, ingen annan.

Sedan riktade han sig mot media och alla kritiker och sa rakt ut att de kunde suga kuk:

– Jag minns, broder, jag glömmer inte alla de som inte trott på mig. Damerna får ursäkta, men ni kan suga kuk.

I samma andetag fortsatte han:

Jag är svart och vit, grå kommer jag aldrig att bli. Fortsätt suga, ni har behandla mig som skit, men jag glömmer aldrig.

När journalisten Juan Carlos Pasman från America TV därpå försökte ställa en fråga till Maradona fick han till svar att han är en av de som har hans kuk inuti sig. Pasman svarade direkt:

– Genom den kommentaren har du behandlat mig med mindre respekt än vad jag någonsin behandlat dig.

Tidigare på kvällen när spelarna var på väg av plan fick den statliga Tv-kanalen Trece några kommentarer av Juan Sebastián Verón som var djupt kritisk till hur saker och ting fungerat inom det argentinska landslaget:

– Allting har gjorts fel, från toppen till botten av organisationen. Nu får vi inte gömma alla problem under mattan. Vi måste stänga in oss och reda ut allt så att vi kan njuta och inte lida av att spela för landslaget. Tillsammans måste vi, från Julio Grondona till spelarna, analysera vad som gått fel.

När Maradona fick höra vad Verón sagt under presskonferensen verkade han häpen och förvånad. Varpå han svarade att Verón är en av de spelare som han lyssnar på och respekterar allra mest. Finns det något att reda ut så kommer de att göra det.

Sen fortsatte han att kommentera kritiken som han fått utstå under sin tid som förbundskapten:

– Om jag ska vara ärlig har jag själv inte lyssnat på vad som sagts. Men Dalma och Giannina (hans två döttrar) har berättat för mig vilka som slagit efter mig, vilka som inte slagit efter mig, vilka som är horungar (hijos de putas) och vilka som inte är det.

Maradona slog ut med armarna och fortsatte:

– Här är jag nu! Här är jag!

Källa:Sportal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar