fredag 16 oktober 2009

Puistola bakom HV-seger

HV71 befäste serieledningen tack vare seger med 4—2 hemma mot Södertälje. Södertälje stod emot bra, men till slut blev HV föHV_jublar01r starka. - Credit till Södertälje. De är tippade sist och de ligger sist, men de kämpade riktigt bra, sade HV-backen Pasi Puistola.

Elitseriens ledarlag HV71 mot jumbon Södertälje blev jämnare än väntat. HV avgjorde inte förrän sent i matchen.

- När vi gjorde 2—1 och 3—1 i tredje perioden kändes det som att matchen var över, sade HV-backen Pasi Puistola.

Finländaren inledde själv segerrycket när han smällde in 2—1 i krysset i power play. Det var Puistolas trettonde poäng på nio matcher, fantastiskt bra för en försvarare.

- Det är godkänt. Men mina poäng beror bara på att vårt power play har fungerat så bra, konstaterade Puistola.

På senare tid har David Petrasek fått mest uppmärksamhet av backarna i HV:s förstafemma, inte minst tack vare sina sex poäng i matchen mot Färjestad.

Men det är Puistola som är den pålitligaste poängplockaren av de båda. På sina tre tidigare säsonger har finländaren som sämst gjort 31 poäng, medan Petraseks bästa notering är 28 poäng.

- Det har blivit ganska många poäng alla tre säsongerna, men jag är ingen speciellt offensiv back. Jag är allround, konstaterade Puistola.

Säkert passningsspel och ett välriktat skott kombinerat med stabilt defensivt spel gör definitivt finländaren till en av elitseriens bästa backar. Men han har länge fått jobba lite i skymundan i profilrika HV.

- Det passar mig bra. Jag vill inte bli omnämnd som en av seriens bästa backar, uppmärksamhet är absolut inte min grej. Jag vill prestera på isen så får andra prata. Det är kanske lite typisk finsk mentalitet, men det är så jag är, sade Puistola.

Pontus Sjögren i SSK-målet hade betydligt mer att göra än Stefan Liv. HV vann skotten med hela 40—21, men Sjögren gjorde en bra match.

Segern innebär att HV fortfarande har tagit full pott i höstens hemmamatcher. Fem vinster på fem matcher nu.

TT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar